Ляльковий театр давно перейшов за
рамки професійного мистецтва. Майже в кожній школі, в кожному Будинку
творчості школярів є самодіяльні колективи. І зразу ж перед ними виникає ряд проблем, пов’язаних з підготовкою вистав, естрадних номерів. Це і вибір
вистави, і пошуки сюжетів для номерів, і музичне та світлове оформлення, і
велика різниця по виготовленню ляльок, ширм, декорацій. По способу керування ляльки
поділяються на два основних види - це верхові та напільні.
До верхових відносяться ті, якими
актор знизу з-за ширми, а глядач його не бачить. Напільні знаходяться нижче
актора і для керування спеціальні ваги.
Та перший крок - це вирішення
художнього образу вистав в цілому. Від художника залежить, який образ прийме
вистава: кольорове рішення, ступінь умовності, декоративність, чи навпаки,
натуралістичність майбутніх декорацій та ляльок. Все починається з ескізів, в
яких продумується та вирішується все. Після опрацювання п’єси, на якій
зупинився колектив, вирішується, яку ж систему ляльок треба обрати, щоб вистава
була яскравою і цікавою. В чому ж відмінність
одних ляльок від інших. Чому в одній виставі режисер може надавати перевагу
лялькам-рукавичкам, в другій - тростиновим, в третій - площинним, а в четвертій
- взагалі нестандартної форми. Справа
в тому, що один сюжет виграє, якщо здійснити його скупими засобами
ляльок-рукавичок або площинних ляльок, підкреслити
простоту, лаконічність драматурги; інший, навпаки, потребує максимальних
можливостей, якими володіють тростинкові ляльки. До верхових відносяться ті, якими
актор знизу з-за ширми, а глядач його не бачить. Напільні знаходяться нижче
актора і для керування спеціальні ваги. Та перший крок - це вирішення
художнього образу вистав в цілому. Від художника залежить, який образ прийме
вистава: кольорове рішення, ступінь умовності, декоративність, чи навпаки,
натуралістичність майбутніх декорацій та ляльок. Все починається з ескізів, в
яких продумується та вирішується все.
Після опрацювання п’єси, на якій
зупинився колектив, вирішується, яку ж систему ляльок треба обрати, щоб вистава
була яскравою і цікавою. В чому ж відмінність
одних ляльок від інших. Чому в одній виставі режисер може надавати перевагу
лялькам-рукавичкам, в другій - тростиновим, в третій - площинним, а в четвертій
- взагалі нестандартної форми. Справа
в тому, що один сюжет виграє, якщо здійснити його скупими засобами
ляльок-рукавичок або площинних ляльок, підкреслити
простоту, лаконічність драматурги; інший, навпаки, потребує максимальних
можливостей, якими володіють тростинкові ляльки.
І все ж
художники шукають і знаходять все нові і нові зображувальні засоби, вигадують
нові оригінальні системи керування ляльками. З’явились ляльки, які на перший погляд важко назвати
ляльками: чайники, самовари, каструльки, пакети від молочних продуктів, пластикові
пляшки, коробки, рукавички, шкарпетки і, навіть старий футляр від скрипки,
дідусів старий дипломат читати далі
Початковим моментом у
роботі є ознайомлення дітей з внутрішнім світом лялькового театру, його
можливостями та неповторністю, розмаїттям засобів вираження.
Заглянути в минуле,
донести до дітей перші відомості про створення лялькових театрів, перших
ляльок-персонажів - ось одне із завдань гуртка.
Завдання лялькового
театру - не розважати, а виховувати глядача, “розкривати очі” на ідеали, робити
людину щирішою, кращою, розумнішою, кориснішою для суспільства.
У ляльковому гуртку діти
ознайомлюються і працюють з різними системами ляльок. Відмінності навиків в
управлінні такими ляльками не мають вирішального значення. Так як початковим
моментом залишається розуміння зображувальних якостей, властивостей ляльки та
контроль очима ляльковода за її поведінкою на ширмі, подіумі, сцені. Як і
кожний вид мистецтва, мистецтво лялькового театру вимагає до себе уважного
ставлення, серйозного підходу до навчання, копіткої і систематичної роботи з
оволодіння “секретами” майстерності.
Театральне мистецтво за
своєю основою синтетичне. Воно поєднує в собі елементи різних видів мистецтв:
драматургію, музику, виразне слово, живопис і навіть хореографічне мистецтво.
Заняття в гуртку розвивають у дітей культуру мови, поліпшують її чистоту і
виразність, збагачують і розвивають фантазію, вчать відчувати і розуміти
красиве.
Одним з найголовніших
елементів гурткової роботи є робота над етюдами. Етюд - це маленька
імпровізована п’єска на задану тему зі словами або без слів. Етюди розвивають
і збагачують фантазію виконавців, і, тому слід залучати дітей у процесі занять
гуртка до придумування етюдів.
Оволодіння основними
елементами майстерності: сценічною увагою, фізичною свободою, фантазією,
умінням, спілкуватися, правдивою дією у запропонованих обставинах, зміною
ставлення тощо, і буде розкриттям того сценічного “секрету”, без якого не
мислиться справжнє реалістичне мистецтво актора-ляльковода. Початковим моментом
в роботі над виставою є вибір п’єси, яка дає напрямок і зміст для гуртка на
деякий період. При виборі п’єси слід враховувати не тільки виконавські та
технічні можливості гуртка. А й враховувати, на який вік вона розрахована, щоб
п’єса була доступною, зрозумілою та цікавою не тільки для глядача, а й для
акторів.
Не менш важливо правильно
розподілити ролі fie тільки за бажанням, але і
за здібностями. Але при цьому не мати на меті створення у дітей певного амплуа.
Потрібно намагатись розширювати діапазон виконуваних ним ролей. Рівномірно
розподілити роботу в гурту і не висувати постійно на головні ролі одних дітей
не менш важливо.
Робота на ширмі повинна
бути різнопланова:
а) загальна робота над виставою;
б) індивідуальна робота з кожним виконавцем.
У прогонних репетиціях
остаточно шліфуємо, вирівнюємо виставу, вносимо необхідні корективи ю
загальної композиції вистави.
Генеральна репетиція - це
здача вистави. Підсумок складної праці: що навчилися, опановуючи нелегку працю
актора-ляльковода.
Після закінчення вивчення
вистави - перехід до показу її глядачеві. Виступи на різних заходах, перед школярами.
Щоб оздоровити вихованців, після основних занять варто практикувати походи на
лоно природи. Основною метою цих походів є не тільки оздоровлення, а й
залучення дітей до охорони природи, пам’яток історії та культури читати далі
Немає коментарів:
Дописати коментар